muti a recepted... megsütöm.

kisült a kalácsom

kisült a kalácsom

nyár, lángos, miegymás

2018. június 11. - mdeszi

Hát gyerekek, úgy tűnik itt a nyár. Valahogy idén belezuhantunk ebbe az évszakba. Nem volt túl nagy átmenet, csak jött felénk, mint egy tank. És egyszer csak itt volt. 

A nyár. 

Imádom, imádom, imádom.

És most itt is olyan igazi nyár van. Meleg. Már reggel olyan meleg, hogy Tamara nyári ruhában mehet az oviba. Mindenféle leggings-ek és kardigánok nélkül. A kölkök csatakosra izzadják magukat nap közben. Damjan minimum kétszer cserél naponta pólót. (Aki ismeri, most mosolyog!) Reggel nem húzom fel a redőnyöket az ablakon, csak épphogy. Annyi vizet iszom, mint soha. Hajmosás után eszembe sem jut megszárítani. (Mondjuk a rövid haj a legeslegjobb dolog a világon - és nem csak nyáron! erről majd írok szerintem egy külön posztot...) Kilakkozom a lábujjkörmeimet. Esténként sokáig, nagyon sokáig világos van. Mosás után olyan gyorsan száradnak meg a ruhák, hogy a szinte mindennapos mosás nem ördögtől való.

Meg is kapom mostanság sokaktól. Annyit panaszkodtam az utóbbi 2 évben az időjárásra, hogy most mindenki arra kíváncsi vajon ezzel a mostanival elégedett vagyok-e. Hát igen.

Mondjuk vicces látni, ahogy a németek kivannak a 30 foktól. Nem bírják. :) 

Ha pl. tervezünk valamilyen programot hétvégére és az időjárásjelentés szerint addigra elromlik az idő, ők mindig azzal jönnek, hogy "de az sem lenne jó, ha 30 fok lenne". Én meg magamban mondom, hogy "dehogynem lenne jó! az lenne csak igazán jó!"

Ilyen még talán nem is volt, amióta itt lakunk. 3 egymást követő hétvégén is, amikor szabadtéri programot szerveztünk, jó időnk volt. Férj születésnapi grillparti a kertben PIPA, Damjan szülinap - hétvégi kirándulás PIPA, Damjan szülinapi zsúr PIPA. Semmi eső, semmi visszaesés 17 fokra. Nem nagyon hittem a szememnek. Mondtam is a családnak, hogy meglesz ennek még a böjtje. Olyan itt nincs, nem hiszem el, hogy lehet olyan, hogy csak úgy büntetlenül, sokáig, változatlanul jó az idő.(és a jó idő azóta is tart.)

Nos, ha már nyár, akkor lángos. Kerestem magamnak egy receptet és elkészítettem a családnak. Ették is rendesen, nem kellett nagyon tukmálni.

Fokhagymásan, sajtos-tejfölösen. Elfogyott mind egy szálig, a fényképezésről is lemaradtam. Egyet sikerült lőnöm csak az elején. 

Tök érdekes egyébként, nem tudom, hogy a gyerekek mit gondolhatnak arról, hogy én mindig lefényképezem az ételeket. Ők a blogról nem nagyon tudnak, viszont már-már természetes nekik, hogy anya sütés után rendszeresen fényképez. És enni csak utána lehet. Vagy pl., hogy még segíteniük is kell néha, mert tartani kell ezt-azt a háttérben, vagy ilyesmi. :)

Szerintem a szomszédok is beleszédültem az illatba, amikor sütöttem a lángosokat. Bár amilyen 'nemnormális' az egyik, biztos az illat is zavarta a pihenésben. Mint általában minden. (de erről majd egy következő posztban)

Remélem jól beleitta magát a lángosillat a bőre alá! :P

20180603_121336.jpg

A hozzávalók tehát:

1 kg liszt (nem kell tőle félni, nem olyan sok az!)

6 dl tej

1 púpozott evőkanál tejföl

2 csomag szárított élesztő

2 evőkanál porcukor

1 evőkanál só (szerintem a tészta ezzel még sótlan. talán mehet bele ennél több is. persze remekül lehet kompenzálni később, magyarul meg lehet a kisült lángost is sózni.)

olaj

sajt, tejföl, olaj, só, fokhagyma

Elkészítés nagyon egyszerű:

Mindent bele kell önteni sorjában egy nagy tálba, majd kézzel összedolgozni.

Ilyenkor még ne várd, hogy egy szép, sima tésztát kapsz. Az összedolgozást követően a tészta még "rűcskös", nem túl egyenletes. Nem baj.

Takard le és keleszd kb 20 percig.

Ha letelt ez az idő, beolajozott kézzel újra dolgozd át a tésztát. (a beolajozott kéz fontos!)

Most tedd át a gyúródeszkádra és újra kicsit olajozd be, kézzel tapicskold rá az olajat. Mindenhol érje.

Szeleteld fel kisebb darabokra (nálam 10 db lett). Újra az olaj után nyúlunk és beolajozott kézzel minden egyes kis darabkát átforgatunk, gömböket formázunk belőlük. Újra takard le őket, hogy 15 percig pihenhessenek. (az olajozott kéz fontos, mert különben a tészta felülete kiszárad és kis repedések keletkeznek rajta. ezeket utána már nem nagyon tudod eltüntetni, nem tud majd szép sima lenni a lángos)

Lassan be lehet gyújtani az olaj alá. Mikor elég melegnek érezzük, kezdődhet a sütés. 

Egyenként kézzel kilapítod, kihúzogatod a lángosokat és óvatosan beleereszted az olajba. Egy fordítás, papírtörlőre kiemelés, és kész.

Lehet hozzá készíteni fokhagymás olajat, ami csak annyi, hogy egy kis tálkába fokhagymanyomóval belenyomsz pár fokhagymát és felöntöd olajjal. (szerintem ez mondjuk nem egy opció, hanem egy "must have")

Aztán persze jöhet a tejföl és a reszelt sajt. Vagy, amit szeretnétek.

Jó étvágyat!

P.S. Nemrég azt álmodtam, hogy a tengerparton üldögélek és napfürdőzöm. Közben szólnak a nyári slágerek, spriccel a víz mindenfelé, lövök egy fürdőruhás szelfit, amin végre vékony vagyok. (mondom, álom volt!)

Amíg mindez megvalósul hallgatok egy kis zenét:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kisultakalacsom.blog.hu/api/trackback/id/tr2814031384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beáta Fekésháziné Jónás 2019.05.01. 22:02:58

Szia! A tejfölt hol szezed be ide kint? Sajnos és még nem találtam meg az igazit!

mdeszi 2019.05.05. 07:45:43

@Beáta Fekésháziné Jónás: Szia! Én a saure sahne-t használom tejföl gyanánt. Üdv
süti beállítások módosítása