muti a recepted... megsütöm.

kisült a kalácsom

kisült a kalácsom

klasszikus apple pie

2018. október 16. - mdeszi

Van itt Németországban egy 'Das Große Backen' nevű műsor vasárnap délutánonként. Dióhéjban annyit róla, hogy amatőr(nek látszó) jelentkezők versenyeznek az év hobbicukrásza címért hétről hétre. Különböző feladatokat kell teljesíteniük. Van, hogy megadott recept szerint mindenkinek ugyan azt a süteményt kell adott idő alatt elkészítenie, de van, hogy csak a téma van megadva (pl ilyen-olyan torta) és olyankor mindenki a saját receptje alapján süt valami egyedit. Én imádom az ilyen műsorokat és a gyerekeket is megfertőztem, mert ki nem hagynák már ők sem. Vannak kedvenceink, nekik szurkolunk, de alapvetően azért nézem, mert tanulok tőlük.  

A csavar a történetben pedig az, hogy a férjem titokban, kb fél évvel ezelőtt jelentkezett a nevemben a műsorba. Egy nap felhívott egy nő, hogy ezzel kapcsolatban keres. Azt hittem leesik az állam. Mondta, hogy férj elküldte nekik a blogomat és ők ezt megnézték (ugyan nem értettek egy szót sem) de a képek tetszettek nekik, meg úgy alapvetően a koncepció.

Szó szót követett, majd megállapodtunk abban, hogy ehhez én még kevés vagyok. Nincsenek saját receptjeim és fele annyira sem vagyok profi, mint a tv-ben szereplő (állítólagos) amatőrök. Férj csalódott volt, hogy így döntöttem mert szerinte meg kellett volna próbálnom. Sajnos én ehhez nem voltam elég bátor.

A gyerekek azóta, ha sütök valami finomat, mindig megjegyzik, hogy ott lenne a helyem.

Nos, a mai receptet az egyik elmúlt heti műsorban láttam, ahol is pie, azaz pite volt a feladat. Volt, aki sósat készített, volt, aki édeset. A klasszikus almástól a spárgás-garnélásig mindenfélét láttunk.

Aztán mivel a napokban rengetek almát szedtünk a kertben, gondoltam bevetem az egyik receptet.

Remélem tetszeni fog!

A tészta hozzávalói:20181013_133334.jpg

750 g liszt

90 g cukor

1 teáskanál só

2-3 teáskanál citromlé

4-6 evőkanál hideg víz

 

A töltelék hozzávalói:

10-12 alma

100 g barnacukor

150 g cukor

75 g vaj

3- evőkanál zsemlemorzsa

1/2 teáskanál vaníliakivonat

1 citrom 

2 teáskanál fahéj

csipet szerecsendió

1 narancs

1,5 teáskanál méz

100 g mandulaforgács

Elkészítés:

A tésztához keverd össze a lisztet, a cukrot, a sót, a citromlevet, a vajat és a vizet. Kézzel gyúrd össze ezeket a hozzávalókat és fóliába csomagolva tedd a hűtőbe. Ideális esetben akár órákra. Mondjuk 1-2 órára.

Ha a hűtő-idő lejárni látszik, kapcsold be a sütőt 200 fokra.

Ha a tészta rendesen lehűlt, vágd két részre. Az eredeti recept 2 egyenlő részt említ. Egyet a pite alapjának, a másikat pedig a dekorációnak. Én ezt annyiban felülbíráltam, hogy a dekorációnak egy kicsit kevesebbet hagytam. Ez, mármint a deko tészta mehet újra a hűtőbe, csak később fogjuk felhasználni.

Az alapnak szánt tésztádat nyújtsd ki és a már kivajazott, kilisztezett piteformádba helyezd bele. Nyomkodd oda a forma oldalához, az alját pedig szúrkáld meg villával. Most elősütjük, úgyhogy 10 percre told be a sütőbe.

Amíg a tészta sül, készítsük elő a töltelék hozzávalóit. Az almákat mosd meg és hámozd meg. Magházukat vágd ki és vágd őket kis darabokra. Én kisebb kockákra vágtam. (A pitém teteje majdnem teljesen befedte a tölteléket, úgyhogy az alma nem nagyon látszott ki felül. Ha olyan dekorációt találsz ki magadnak, ahol a töltelék jól látszik, akkor fektess nagyobb hangsúlyt az almák elhelyezésére. A szeletek például nagyon júl mutatnak pici elcsúszással egymásra pakolva.)

Az almadarabokat tehát tedd egy tálba és add hozzá a következő dolgokat: citromlé és citromhéj, narancshéj és narancslé, méz. Keverd össze őket. Végül jöhet még hozzá a cukor, a barnacukor, a vaj, a zsemlemorzsa, a vaníliakivonat, a szerecsendió és a fahéj. A mandulát pirítsd meg egy száraz serpenyőben és azt is öntsd hozzá az almához. Nagyon fontos a pirított mandula a pitében. Ne spórold ki mert kell bele! Bármilyen főzős, sütős műsort nézel a tv-ben (és ezekből manapság nincs hiány) mindenhol azt hangsúlyozzák a profik, hogy a textúrákat kombinálni kell. Ha van egy lágy ételed, mindenképp tegyél bele valami haraphatót mert fel fogja dobni az élményt. És ezzel én is egyetértek, úgyhogy a lágy almához nagyon jól passzol a mandula. (nem túl finomra aprítva!)

Közben az elősütés már letelt, úgyhogy vedd ki a formát a sütőből. (A teljes pitét 180 fokon fogjuk sütni, úgyhogy vedd lejjebb a hőfokot)

Az almás tölteléket csak el kell oszlatni az elősütött tésztán és a tetejére megkreálni a dekorációt a félretett tésztából.

Rengeteg változat lelhető fel a neten is de persze magatoktól is kitalálhattok valami szépet.

Én rácsoztam (most is!) és nem bántam meg.

2018-10-13.jpgHa kész vagy a munka legnagyobb részével, már csak annyi maradt, hogy megkend a pite tetejét a felvert tojás+víz keverékkel

Kb 50 percig sül 180 fokon.

Ha kivetted, tuti, hogy büszke leszel magadra. Én is az voltam. ♥


20181013_133416.jpg

Jó étvágyat!♥

u.i. lehet hozzá vanília-fagyit vagy valamilyen vaníliás krémet is kínálni de magában is finom.

 

 

 



 

 

 

 




A bejegyzés trackback címe:

https://kisultakalacsom.blog.hu/api/trackback/id/tr4514301401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása