muti a recepted... megsütöm.

kisült a kalácsom

kisült a kalácsom

Pumpkin pie - sütőtökös pite

2016. november 16. - mdeszi

Törtem a fejem, hogy mi legyen a következő bejegyzés. Mit is lehetne sütni...

Ősz van. Gondoltam valami almás, körtés dolog jó lenne. De aztán azt is gondoltam, hogy nem túl eredeti.

És ránéztem a konyhapulton várakozó sütőtökre, amit azért vettem, hogy megsüssem és önmagában megegyük.

És bevillant. Hát persze. Sütőtökből kell valamit csinálnom.

Elkezdtem sütőtökös recepteket keresni a neten. Már majdnem egy sütőtökös bejgli mellett döntöttem, amikor is közbejött valami. Mégpedig az amerikai elnök-választás. Donald Trump lett az USA elnöke és ez annyira sokkolta az emberiség jókora részét, hogy olybá tűnt a Föld nem forog tovább és a Nap sem kel fel többé. Egy szó mint száz a csapból is Trump és az USA jövője folyt.

Aztán nekem ebből megint bevillant valami. Nemcsak hogy szezonbavágó sütőtökös valamit, de, hogy extra aktualitása is legyen a posztnak, egy igazi amerikai sütőtökös pitét, azaz Pumpkin pie-t fogok sütni.

Én még sosem csináltam ilyet, úgyhogy kicsit különlegesebbnek éreztem. És... nem is nehéz.

A recepthez 425 g tökre lesz szükségünk, ez egy közepes (nem túl nagy) tököt jelent.

A tököt (akár előző nap) megsütjük. Ehhez félbe kell vágni és ki kell kaparni a magokat. Én kisebb darabokra szoktam vágni és egy sütőpapíros tepsibe fektetem őket. Forró sütőben addig sütöm, amíg egy kést simán bele tudok csúsztatni. (ez kb 45 perc) Ha kész, hagyom kicsit lehűlni majd kikanalazom a belsejét és egy turmixgépben vagy botmixerrel egynemű masszává turmixolom. Ennek a masszának elég nagy a nedvességtartalma, ami félő, hogy eláztatja a tésztánkat. (Továbbmegyek: van, ahol azt olvastam pumpkin pie-hoz a friss tök nem jó. Tökpürét/bébiételt kell hozzá inkább használni.) "Féltem" is ettől, ezért egy tiszta géz anyagon át kinyomkodtam belőle még valamennyi nedvességet.

Én előző nap sütöttem a tököt de ha aznap csinálod, akkor amíg a sütő dolgozik összekeverheted a pite-tésztát.

A tészta összetevői:

175 g liszt

fél ek só

1 ek cukor

113 g vaj (hidegen, kis kockákra vágva)

30-60 ml hideg víz

Az összetevőkkel nem szabad sokat pepecselni, illetve nem jó, ha sokat érintkeznek a kezeddel (a kezed melegével). Robotgéppel a legjobb talán összekeverni.

Beleöntöd a lisztet, a sót és a cukrot. A kis vaj-kockákat is beleöntöd és morzsásra keverteted a géppel.

Utána adagoljuk bele a vizet. Először 30 ml. (ha kevésnek bizonyul, még egy kicsit.)

Én itt kiöntöttem a gyúródeszkámra és gyorsan tésztává gyúrtam. (30 ml-nél nekem nem kellett bele több víz, de lisztje válogatja.) Csomagold fóliába és tedd a hűtőbe. (30-60 perc)

Ha ez letelt, ki kell nyújtani a tésztát. Szerintem fólia alatt könnyebb, nyújtani. Nem esik szét olyan könnyen. (fólia, sütőpapír...)

Ha kinyújtottad, görgesd fel a lisztezett nyújtófára és tedd át a tésztát a piteformába. (Én szilikon-formával dolgoztam most is de ha neked másmilyen van, ne felejtsd el kivajazni és kilisztezni.)

Nyomkodd bele.

És akkor, ami félresiklott nálam: Miután belenyomkodtam a formába a tésztát, a széleket levágtam. De ezt nem kellett volna mert a sütésnél a forma oldalán a tészta összement és csak a forma feléig ért. Úgyhogy arra jutottam, hogy érdemes lett volna hagyni, hogy túllógjon a formán. Legközelebb így csinálom.

Megint mehet egy kicsit pihenni a hűtőbe.

Amíg pihen, elkészítjük a tökös tölteléket.

Összetevői:

425 g tökpüré

3 tojás + 1 tojásfehérje a tészta lekenésére

1 evőkanál kukorica-keményítő

1 kávéskanál vanília kivonat

3/4 kávéskanál gyömbér

3/4 kavéskanál fahéj

fél teáskanál só

kevés szerecsendió

barna cukor*

sürített tej*

* a cukorhoz és a sürített tejhez nem írtam mennyiséget. Az eredeti receptben 340 g cukor és 1 bögre sürített tej szerepel. (én mindkettőt soknak találtam) A sürített tej is édes, úgyhogy erre is érdemes figyelni. Én úgy csináltam, hogy beletettem valamennyi cukrot és kis adagokban a sürített tejet. Az édességét kóstolással ellenőriztem. A s.tej hozzásegít minket a megfelelő állag eléréséhez. Egy kb joghurt sűrűségű, nem túl folyós masszát kellene kapnunk, amit utána könnyen bele tudunk önteni a tésztába.

Kapcsold be a sütőt 180 °C-ra.

Ha kivetted a tésztát a hűtőből, vágj le egy darab sütőpapírt és gyűrd össze (párszor), hogy ne legyen olyan merev.

Ha megvan, fektesd rá a tésztára. A papírra pedig szórj rizst vagy sütőbabot. Igen, ez azért kell, hogy ne deformálódjon el a tészta az elősütés alatt.

Kicsit megsütjük a tésztát, önmagában. 180 °C, 20-30 perc

Vedd ki és még melegen kenj rá a tésztára tojásfehérjét. Ez egy védőréteget képez rajta és nem engedi elázni a tésztát.

Itt már nincs sok dolgunk. Csak ráöntjük a tökpürét a tésztára és betesszük a sütőbe.

190 °C-on 50-55 percig sütjük.

Tejszínhabbal kínáld.

dsc_0651.JPG

Eredmény: A család nagyon oda volt érte. Hogy őszinte legyek, nem is gondoltam volna.

Én nem leszek a sütőtök pite nagy rajongója, engem nem fogott meg igazán. De a többiek megígértették velem, hogy máskor is sütök majd ilyet.

"Egy-kettőre" elfogyott. :)

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kisultakalacsom.blog.hu/api/trackback/id/tr2111961069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása