muti a recepted... megsütöm.

kisült a kalácsom

kisült a kalácsom

egyszemélyes húsvéti kalács

2018. április 15. - mdeszi

Ez egy megkésett húsvéti poszt.

De nem annyira megkésett, mint amennyire elsőre tűnik. "Csak" 1 hetet késett, ahhoz képest, amikor készült, de mivel az ünnepet már mindenképpen túlhaladta, gondoltam adok neki időt és nem csapom össze.

Ezzel kapcsolatban engedjetek meg egy kis magyarázkodást.

#1 Ez a blog az én szívem csücske! Sajnos azonban vannak olyan napok, amikor nem tudok vele foglalkozni. (sok ilyen nap van) Amikor kicsit tovább kell a munkahelyen bennmaradnom, mire a gyerekeket begyűjtöm, egyikkel játszom, másikkal házi-feladatozom, főzök, rendet rakok, férjjel beszélgetek, sportolok, gyereket sportolni fuvarozok, olvasok, bevásárolok, eszem-iszom, "fészbukozok" (nem vagyok álszent), instázok (pláne!)... olyan gyorsan elszalad a délután/este, hogy néha azt kívánom bárcsak pár órával meg tudnám toldani a napomat. 

Így hát van, hogy esténként nem sok energiám marad arra, hogy értelmes, összetett mondatokat fogalmazzak meg és írjak le.

#2 a blogom még nem öltött akkora formát, hogy csak és kizárólag miatta süssek. Én akkor sütök, ha alkalom van és azt töltöm fel. És nem utolsó sorban azért sütök, hogy azt meg is együk. Tehát pl nem tudok kismillió sütit feltenni a blogra minden héten, mert egyrészt nincs módom arra, hogy csak süssek és írjak másrészt meg nincs, aki megegye. (mondjuk én szívesen megennék bármilyen mennyiséget, de azt az amúgy is diszkutábilis alakom bánná!)

De így belegondolva, milyen mega-giga-szuper is lenne ez! zárójel bezárva!

#3 Mi a húsvétot (és minden további ünnepet) máskor tartunk, mint a többségetek. Ez a Julianus ill a Gergely naptár (általánosan elterjedt) eltéréséből fakad. Hogy ne menjünk át Wikipédiába, de mégis érthető legyek megpróbálom röviden elmondani a lényeget.

Mi a családommal ortodoxok, pravoszlávok vagyunk. Az ortodox hívők egyházi naptárként a Julianus naptárat követik, amely csúszásban van a Gergely naptárhoz viszonyítva. Ezért van az, hogy az ünnepek is rendre máskor vannak. Az ortodox egyházban használatos Julianus naptár (ónaptár) a Gergely naptárhoz képest 13 nap késésben van. (Így mi pl. a karácsonyt január 7-én ünnepeljük. Ez a tény, ha ismersz engem már biztos feltűnt.) A húsvét az olyan szempontból más, hogy a húsvét mozgóünnep. Tehát nem egy bizonyos naptári napon tartjuk. A Nap és a Hold mozgásától függ a dátum. (tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap)

Nos, idén tehát 1 hét telt el a katolikus és az ortodox húsvét között. És ezt a kalácsot én az ortodox húsvétra készítettem. (mert ugye, akkor ettük meg ;) )

Mentségemre legyen mondva, ez még mindig csak az én úri passzióm és nem egy profi blog. Nincs mögötte egy csapat. Én vagyok és férj, aki, ha kell besegít.

Így hát ezek a húsvéti kalácsok most kerülnek fel. De, mivel bízom a lazaságotokban, úgy hiszem ezen monst mindenki túl tud lendülni! 

Kalácsot bármikor lehet sütni ill. húsvét jövőre is lesz! :)

Szerintem nagyon egyedi, finom. Próbáljátok ki, mert, ahogy mondani szoktam, írtó izgalmas új dolgokat kipróbálni.

Hozzávalók (5 db kalácshoz): 30546260_10211512683994326_2098111309_o.jpg

220 ml langyos tej

15 g cukor

20 g friss élesztő

55 g olvasztott vaj

3 tojás

70 g méz

1 evőkanál só

650 g liszt

A töltelék hozzávalói:

100 g mazsola (eredetileg 200 g mazsola szerepelt a receptben de azt én marha soknak találtam. ha csak nem vagytok mazsola fan-ok, szerintem 100 g teljességgel kielégíti egy kalács mazsola szükségletét.)

250 ml víz

1 vaníliarúd

Elkészítés:

Vegyél elő egy keverőtálat, amiben majd dagasztani szeretnéd a tésztát.

Öntsd bele a tej és a cukor felét majd morzsold bele azt élesztőt. A tetejét szórd meg egy kevéske liszttel és tedd félre pár percre, amíg felhabosodik.

Mikor ez megtörtént, add hozzá a többi tejet ill. cukrot. Keverd el benne az olvasztott vajat. Most következnek a tojások, amiből a recept szerint 2,5 tojást kell ezen a ponton a tésztába beledolgozni. Ugyan nem tartom magam egy nagy szakinak de ezt olvasva felszaladt az egyik szemöldököm... Mindenesetre úgy csináltam, hogy kettőt simán beleütöttem, a harmadikat meg villával kicsit elkevertem és úgy öntöttem a tálba a FELÉT.

Jöhet bele a méz és a só.

A lisztet apránként adagold hozzá (tényleg!) és dagaszd az egészet addig, amíg szép fényes, sima tésztát nem látsz magad előtt. Amint ezzel megvagy, tedd a tésztabucidat egy kissé kiolajozott tálba (mindenhol érje az olaj, ne száradjon ki!) és letakarva 2 órára tedd félre.

Amíg kel a tészta, fel lehet forralni a mazsolát a vízben a vaníliarúd kikapart magjaival és magával a rúddal. Ennek úgyis ki kell hűlni, úgyhogy ha felforrt vedd le a tűzről.

2 óra után az én tésztám csodásan megkelt, remélem a tied is meg fog. Most ki kell borítani egy lisztezett deszkára és 5 egyenlő részre osztani. Így tehát 5 db kisebb kalácsot fogsz kapni, de nem lesznek azért olyan nagyon kicsik, semmi pánik.

Most minden egyes tésztagombócot tovább osztok 4 felé. (ha simán befonnád hármas fonással, azt is lehet. értelemszerűen akkor 3 felé oszd a gombócokat)

A mazsolát le lehet szűrni. Egy tepsit készíts oda, amibe sütőpapírt fektetsz.

Most jön egy picit pepecselősebb rész, de egyáltalán nem vészes. Szóval minden egyes kis részt ki kell nyújtanod és rápakolni egy kevés mazsolát. (figyelgesd, hogy kb arányosan legyen az összesben, de nem szúrja ki szerintem senki azt sem, ha ez nem annyira sikerül!)

30173808_10211492830097991_1065015928_o.jpg

Tehát akkor most rajta van a kilapított kis tésztadarabon pár mazsola... Tekerd fel szorosan a tésztát és sodord ki valamennyivel hosszabb kígyókká. Ha 4 kígyóval megvagy, fond össze őket. (a széleket tekerd meg és hajtsd be a kalács alá)

2018-04-13.jpg

Ha megformáztad a kis kalácsokat, tedd őket a sütőpapíros tepsibe de ne zsúfold össze őket. Írtóra megnőnek sütés alatt, nem lenne jó, ha összeragadnának. Úgy elveszítik a szép formájukat.

A megmaradt tojással kend végig őket és keleszd további fél órát.

30547215_10211492830177993_1090789903_o.jpg

Mire a kelesztés idő lejár, már legyen bemelegedve a sütő 190 fokra. Mielőtt azonban betolnád az első tepsit a sütőbe, kend le őket még egyszer tojással. (nekem ehhez már a maradék fél tojás nem volt elég, úgyhogy +1 tojással számolj, szerintem.)

30176917_10211492829817984_1529457294_o.jpg

20-25 perc alatt gyönyörű nagyra sülnek. (a végén már figyelj rájuk! az enyéimet, ha figyeltem volna, lehet, 1-2 perccel korábban kivettem volna.)

szemet és gyomrot gyönyörködtető!

30224028_10211492829977988_2026046349_o.jpg

u.i. egyszemélyes kalácsnak hívják, de azért egy db kis-kalács több, mint egy adag. úgyhogy az 5 kalácsból sokkal több ember jóllakik, mint 5. 

a recept az édesem blogról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://kisultakalacsom.blog.hu/api/trackback/id/tr6113824520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása