muti a recepted... megsütöm.

kisült a kalácsom

kisült a kalácsom

Mártott perec

2016. november 27. - mdeszi

Jaj, nagyon izgalmas időszak következik. Az év vége. Sok mindent lehet majd sütni, lesz alkalom bőven.

Nálunk, az iskolában, oviban már elkezdődött a karácsonyi ünnepségek, vásárok időszaka.

Nem kellett sokat törnöm a fejem azon, mit süssek, mert az iskolai vásárra perecet kértek. Gondoltam akkor az oviba is azt viszünk. De nem ám boltit, amit csak be kell dobni a sütőbe és már kész is. Nem. Házit!

dsc_0652.JPG

Nagyon finom lett, elfogyott mind egy szálig.

Hozzávalók:

2,5 dl víz

1 teáskanál + 1 evőkanál barnacukor

1 zacskó szárított élesztő

10 dkg vaj (megolvasztva és langyosra hűtve)

50 dkg finomliszt

1 evőkanál só

kevés őrölt bors

1 tojás

A főzéshez kell még:

2 evőkanál szódabikarbóna

2 evőkanál barnacukor

A mártogatáshoz pedig:

20 dkg vaj (nem fog elfogyni, de kevesebb vajban nem lehet jól megmártogatni a pereceket. ami megmaradt, vissza lehet dermeszteni és később felhasználni.)

durva szemű só

(a tál kikenéséhez kevés olvasztott vaj

kevés liszt a nyújtáshoz

a perecek kenéséhez 1 tojásfehérje)

 

Langyosítsd meg a vizet, keverd el benne a teáskanálnyi cukrot és az élesztőt. Tedd félre pár percre, hogy felhabosodjon.

A lisztet szórd bele egy nagy tálba. Keverj hozzá 1 evőkanál barnacukrot, sót és borsot.

Jó esetben ilyenkorra már fel is habosodott az élesztős víz. Bele lehet önteni a lisztes tálba. Add hozzá még a kihűlt vajat és a tojást. Dagasztókaros robotgéppel tésztát dagasztunk belőle.

(nekem túl lágy lett a tészta és még valamennyi lisztet hozzáraktam, apránként.)

Ha kész, egy másik, nagy tálat olvadt vajjal kenj ki és tedd át abba a tésztádat. Forgasd át benne, hogy a vaj mindenhol érje. Tegyél fóliát közvetlenül a tészta felületére és tedd hűtőbe 6-8 órára. (én egy egész éjszakára tettem hűtőbe.)

*

Ha megkelt a tészta gyúrd egy kicsit át a tálban majd borítsd ki egy lisztezett deszkára.

Az eredeti recept szerint 20 egyenlő darabra kell felvágni a tésztát de én egy kicsit csaltam és csak 16 darabra vágtam fel. (A teljes tésztát 4 egyenlő darabra osztottam. Ezeket kellett volna utána még 5 kis darabra vágnom de úgy gondoltam, inkább csinálok 16 kicsit testesebb perecet, mint 20 vékonykát.)

Ha ez megvan, ki kell őket sodorni kb 40 cm hosszú rudakká. A rudakból formázz pereceket. (Nagyon jó kis foglalatosság, akár a gyerekeket is be lehet ebbe vonni. Először egy U betüt kell belőle formázni, utána a 2 végét kétszer megtekerni és lent rögzíteni. De kár is leírni szerintem, mert amint elkezded csinálni mindjárt rá is jössz, hogy hogyan is kellene. Ki ne tudná, hogy nézki egy igazi perec?!)

Én csak ezen a ponton kapcsoltam be a sütőt, de ha úgy érzed gyorsabban kész leszel a perecformázással, már fentebb, a csillaggal jelölt helyen is beizzíthatod 200 °C-ra. Teríts sütőpapírt 2 db tepsibe.

Forralj kb 4 liter vizet egy nagy(obb) edényben. Ha már forr, tedd bele a 2 evőkanál szódabikarbónát és a cukrot. (Én itt takarékra vettem a "lángot".)

Ebben a vízben fogjuk "megfürdetni" a pereceket. Engedd bele a pereceket és oldalanként 10-15 másodpercig "főzd" őket benne. Én egyszerre csak egyet tettem a vízbe de ha gondolod (és elfér) akár 2-3 darab is mehet egyszerre. (Több nem valószínű, mert meg is nőnek egy kicsit.)

Szűrőlapáttal szedd ki őket, csepegtesd le és tedd a sütőpapíros tepsire. (Én odakészítettem egy kettéhajtott tiszta konyharuhát a közelbe és arra tettem rá a vízből kivett pereceket. Ott picit lecsöpögtek és onnan mentek a tepsibe.)

Vékonyan kend meg a pereceket a tojásfehérjével, amit kicsit, villával felvertél.

És már mehetnek is a sütőbe. A recept szerint 20 perc kell nekik, de nálam kb 25 perc alatt sültek meg. (Nyilván attól is függ, hogy mennyire szeretnéd sötétre sütni. Én szerettem volna nekik egy kis színt adni, ezért hagytam tovább sülni.) Ami pedig a 2 tepsit illeti, mehetnek egyszerre a sütőbe. Félidőben az alsó menjen fölülre, a fenti pedig le.

Amíg a sütő dolgozik meg kell olvasztani a vajat. Egy kisebb edényben olvaszd meg takaréklángon. (a recept szerint egy kis edénykében kell megolvasztani majd áttölteni egy nagyobb tálba, amiben majd megforgatod a pereceket. Én a két lépést összevontam, az első edényben forgattam a pereceket.)

Szükséged lesz még egy süteményrácsra, ami alá alufóliát terítesz.

Amikor a perecek megsültek, még forrón, merítsd meg őket a vajban. (minden oldalát érje)

Utána a süteményrácsra kerülnek (itt a fölösleg lecsöpöghet róluk) és utolsó lépésként megszórjuk őket durva-szemű sóval.

Kész is van!

Szerintem érdemes kipróbálni. A gyerekeknek nagyon bejött, ha pedig még segítettek is, duplán megdícsérik! :)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kisultakalacsom.blog.hu/api/trackback/id/tr1412003764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása